Systemy CMS, CMMS, CRM i ERP
Podstawowym zadaniem platform CMS jest oddzielenie treści (zawartości informacyjnej serwisu) od wyglądu
(sposobu jej prezentacji). Po wprowadzeniu nowych informacji przez uprawnionego redaktora system
zapisuje je w bazie danych. Następnie system CMS generuje dynamicznie strony internetowe na podstawie
treści pochodzącej z bazy danych oraz odpowiednich szablonów. Pozwala to na bardziej elastyczne a
przede wszystkim wygodniejsze zarządzanie treścią niż ma to miejsce w przypadku zastosowania statycznych
plików HTML.
Wykorzystanie szablonów stron sprawia, że zmiana koncepcji graficznej całego serwisu sprowadza się do
przygotowania i zamiany szablonu (tzw. skórki). Dzięki takiemu podejściu proces publikacji w Internecie
staje się prostszy. Ponadto te same dane można prezentować jednocześnie w różnych formatach np. jako
pliki PDF.
W ostatnich latach platformy CMS znacznie ewoluowały, dodając m.in. możliwość elastycznej i dynamicznej
modyfikacji już nie tylko treści, ale i struktury. Systemy zarządzania treścią zazwyczaj oparte są na bazach danych i językach skryptowych (server-side),
lub specjalistycznym oprogramowaniu uruchamianym po stronie serwera.
CMS może być formą
oprogramowania klienckiego, które do aktualizacji strony może używać takich protokołów jak FTP. Coraz
częściej wykorzystywane są złożone techniki opisu struktur dokumentów (np. XML).
Specjalizowane systemy informatyczne przeznaczone do wsparcia szeroko rozumianego utrzymania ruchu w
firmach produkcyjnych.
Wśród funkcji realizowanych przez systemy klasy CMMS znajdują się:
Systemy CMMS są zazwyczaj silnie zintegrowane z rozwiązaniami klasy MRP, między innymi dostarczając harmonogramy remontów i przeglądów maszyn jako jedno z ograniczeń dla planowania zdolności produkcyjnych.
Koncepcja CRM istnieje w świecie biznesu przez długi czas, ale w ostatnich latach wykorzystanie CRM
wzrosło ze względu na lepszy dostęp do technologii i integracji danych. Przedsiębiorstwa powinny
przeanalizować rozwiązania CRM w celu utrzymania istniejących klientów i służyć ich unikalnym potrzebom.
Jeśli przedsiębiorstwa koncentrują się na dostarczaniu wysokiej jakości usług, które są dostosowane dla
tych klientów, a następnie, będą budować lojalność, co z kolei będzie skutkować zwiększeniem przychodów.
CRM jest inwestycją dla przedsiębiorstwa i jego zarządu, które musi być akceptowane przez handlowców. To
rozwiązanie musi mieścić się w celach przedsiębiorstwa, a personel musi być przeszkolony inaczej
starania pójdą na marne, jeśli prowadzenie sprzedaży nie jest odpowiednio monitorowane i prawidłowo
przechwytywane lub jeśli dodatkowe dane klienta nie są dostępne dla odpowiednich ludzi w odpowiednim
czasie.
Do czego najczęściej przyczynia się nieprzeszkolony personel to stwarza to poważne
zagrożenie dla przedsiębiorcy. Dlatego większość przedsiębiorstw wie, że kiedy tracą klientów z powodu
nieskutecznej lub opóźnionej reakcji na potrzeby klienta, utracą dochody i potencjalnych nowych
klientów. Gdy zdenerwowany klient rozpowie znajomym o swoim niezadowoleniu z naszych usług, tracimy
sporo klientów a zadowolony klient przyniesie nam grono następnych.
Rozwiązanie CRM wykorzystywane przez wyszkolonych pracowników w przedsiębiorstwach, które nie
oszczędzają na przeszkalaniu personelu dają nam krótszy cykl sprzedaży, ograniczenia kosztów
administracyjnych, wpływ na sprawozdawczość i szybszy czas realizacji, wzrost sprzedaży i zwiększenia
retencji klienta. W rezultacie, rozwiązania CRM pozwalają przedsiębiorstwom na zwiększanie
przychodów poprzez przechwytywanie nowych klientów, utrzymanie istniejących, a to wszystko dzięki
lepszemu zarządzaniu ich działalności.
Określenie klasy systemów informatycznych służących wspomaganiu zarządzania przedsiębiorstwem lub
współdziałania grupy współpracujących ze sobą przedsiębiorstw, poprzez gromadzenie danych oraz
umożliwienie wykonywania operacji na zebranych danych. Wspomaganie to może obejmować wszystkie lub część szczebli zarządzania i ułatwia optymalizację
wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa oraz zachodzących w nim procesów.
Systemy ERP są oprogramowaniem modułowym, tj. składają się z niezależnych od siebie choć
współpracujących ze sobą aplikacji i są zaliczane do klasy zintegrowanych systemów informatycznych.
W skład systemów ERP mogą wchodzić również inne moduły, jak np. moduł zarządzania transportem,
controlling, czy zarządzanie projektami. Systemy ERP umożliwiają dopasowanie ich do specyfiki
poszczególnych przedsiębiorstw, m.in. dlatego, iż poszczególne moduły mogą być wzajemnie niezależne od
siebie (tzn. mogą pracować bez obecności innych modułów).