Etapy budowy sklepu internetowego

Etapy budowy sklepu internetowego

W dzisiejszych czasach trudno jest prowadzić biznes bez obecności w sieci. Co więcej bynajmniej nie chodzi tu tylko i wyłącznie o posiadanie strony o charakterze stricte informacyjnym, ale o konkretną sprzedaż produktów i usług za pośrednictwem sklepu internetowego.

Jeśli jesteś zainteresowany założeniem własnego sklepu internetowego, a nie wiesz do końca, jak to zrobić, ten artykuł krok po kroku przeprowadzi Cię przez kolejne etapy budowania e-commerce.

1. Wstępny research

Na początek warto przyjrzeć się sklepom internetowym istniejącym już na rynku, działającym w naszej branży. Pozwoli to zobaczyć, jak taki sklep jest zbudowany, jakie funkcjonalności wykorzystuje i jednocześnie umożliwi porównanie jakości tych sklepów, przedstawionych przez nich ofert, sprawności stron, elementów marketingowych. Dzięki temu będziemy mieli nie tylko pewien obraz optymalnego e-sklepu, ale zorientujemy się też na co postawić, aby nasz sklep wyróżniał się na tle tych już istniejących.

2. Biznesplan i stworzenie optymalnej strategii marketingowej

Przy tworzeniu strategii marketingowej musimy sobie odpowiedzieć na klika zasadniczych pytań:

– jakie są główne założenia naszego biznesu?

– jakie cele przed sobą stawiamy?

– do kogo kierujemy ofertę?

– co nas wyróżnia?

– dlaczego klient powinien wybrać właśnie nas?

Bez odpowiednio dobranych strategii marketingowych m.in. pozycjonowania, szerokiej reklamy tak w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym, content marketingu i wielu innych wprowadzenie sklepu na rynek i sprawne funkcjonowanie na nim będzie trudne, a wręcz niemożliwe.

3. Kwestie formalne

Jeśli zdecydujemy się na założenie sklepu internetowego będziemy musieli spełniać kilka wymogów formalnych i podpisać stosowne umowy. Jedną z niezbędnych czynności będzie zgłoszenie do GIODO. W zależności od tego jakie produkty, usługi i w jaki sposób zamierzamy udostępniać, musimy jeszcze pomyśleć o umowach z bankami, firmami kurierskimi itp., itd.

4. Odpowiednia nazwa i domena

Zazwyczaj nazwa sklepu i domeny koresponduje bezpośrednio z nazwą firmy lub głównym trzonem jej działalności. Ważne, żeby była przejrzysta i czytelna dla klientów oraz łatwo zapadała w pamięć. Może też zawierać opisujące daną działalność słowa kluczowe.

5. Wybór optymalnego oprogramowanie dla sklepu

Do wyboru mamy kilka możliwych opcji:

– zakup płatnej licencji na sklep,

– opłacanie abonamentu za korzystanie z oprogramowania sklepu tzw. SaaS

– bezpłatne rozwiązania funkcjonujące w ramach Open Source,

– opcję dedykowaną, spersonalizowaną, kiedy sklep od początku do końca tworzony jest z myślą o konkretnym biznesie.

6. Opracowanie kilku niezbędnych informacji dla klientów

Sam sklep to jedno, ale musimy też pomyśleć o stronie wprowadzającej dla klientów, na której znajdą się między innymi ogólne informacje o firmie, możliwościach zakupowych (sposobach płatności, dostawy), regulaminie, polityce prywatności itp. itd. Informacje powinny być podane w sposób czytelny, przystępny, tak aby nasza strona budziła zaufanie i była atrakcyjna dla potencjalnego klienta.

7. Odpowiednie przedstawienie produktów i usług

Kolejnym krokiem jest odpowiednie zaprezentowanie asortymentu. Najlepiej, aby każdy produkt był opatrzony zdjęciem, prezentacją i krótką charakterystyką. Opisy powinny być unikalne, rzeczowe i zachęcające z punktu widzenia klienta. Wszystko razem musi zaś stanowić integralna całość.

8. Testowanie sklepu

Zanim udostępnimy sklep użytkownikom należy przetestować jego funkcjonowanie. Mowa tu przede wszystkim o testach intuicyjności, responsywności czy zgodności z przeglądarkami. Warto to zrobić wcześniej niż uruchomić witrynę z błędami i usterkami, które skutecznie odstraszą klientów i negatywnie wpłyną na wizerunek naszej marki.

9. Analiza ruchu na stronie

Aby sprawdzić czy strategie marketingowe są właściwie wdrożone i opłacalne, od początku musimy śledzić ruch na stronie (skąd pochodzą użytkownicy, ile czasu spędzają na stronie, które produkty i usługi cieszą się największą popularnością, czy są i w jakim stopniu realizowane konwersje). Pomocne w tych analizach może się okazać darmowe narzędzie Google – Google Analytics.

To tylko wstępne kroki, jakie należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu sklepu internetowego. To jak szczegółowo będą wyglądały poszczególne etapy budowy danego e-sklepu jest bowiem każdorazowo uzależnione od indywidualnej specyfiki konkretnego biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

SZYBKI KONTAKT
tel.: 606 405 680
email: bok@future-soft.pl
© Copyright 2014 future-soft.pl