Kierunki rozwoju e-commerce

Kierunki rozwoju e-commerce

Ostatnia dekada to gwałtowny rozwój rynku e-commerce. O ile jeszcze kilka, kilkanaście lat temu zakupy internetowe były raczej jednostkowymi przypadkami powodowanymi ciekawością, szukaniem super okazji czy trudnodostępnych produktów, to obecnie stały się powszechną normą. Wpłynęła na to między innymi zwiększająca się liczba aktywnych internautów, pojawienie się urządzeń mobilnych z dostępem do internetu, ale też same e-sklepy, które podejmują coraz bardziej przemyślane działania promocyjne i strategie marketingowe.

Jak było, jak jest, jak będzie?

Aby pokazać, jaka jest skala tego zjawiska należy wziąć pod uwagę, że jeszcze 10 lat temu w Polsce funkcjonowało nieco ponad 2000 sklepów internetowych. Obecnie ich liczba wzrosła prawie 10-krotnie. Za tym idzie też oczywiście wzrost realnej wartości e-handlu. Co prawda niektórzy ekonomiści i specjaliści od gospodarki, uważają, że rynek już się nasycił ilością e-sklepów. Teraz więc rzecz idzie nie o ilość, ale o jakość i umiejętne pozyskanie klienta. W tych działaniach sklepy internetowe i serwisy aukcyjne wprost się prześcigają.

Główne kierunki i strategie rozwoju e-commerce

Programmating buying to model zautomatyzowanego zakupu mediów do wyświetlania reklam. Dzięki połączeniu strategii marketingowych i analitycznych możliwe jest dotarcie do określonego wcześniej, docelowego klienta z specjalnie dobranym spersonalizowanym przekazem reklamowym.

Cała idea programmating buying opiera się na trzech podstawowych założeniach:

– personalizacji przekazu,

– automatycznym procesie emisji reklam,

– efektywności.

CRM (Customer Relationship Management) to zarządzanie relacją z klientami. CRM wspomaga i w dużym stopniu automatyzuje  relacje na poziomie klient – organizacja  (w tym wypadku e-sklep). Procesy te dotyczą przede wszystkim pozyskania oraz podtrzymania dobrej reakcji z klientem. Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje CRM: operacyjny, interaktywny oraz analityczny.

Bardzo blisko z tą strategią wiąże się program lojalnościowy, a więc wszelkie działanie, które mają właśnie na celu budowanie i podtrzymywania pozytywnych układów z konsumentami. Przykładem takiej strategii mogą być między innymi zbieranie punktów wymiennych później na nagrody, posiadanie karty stałego klienta, upominki przekazywane z okazji urodzin, świąt itp. Istotną rolę pełnią tu także kupony rabatowe, dostępne zarówno na stronie jak i w specjalizujących się w ich sprzedaży serwisach.

Omnichannel to inaczej sprzedaż wielokanałowa. Ideą omnichannel jest nastawienie na kontakt sprzedającego z kupującym, odbywający się na poziomie wielu różnych kanałów m.in. sklepów internetowych i stacjonarnych, urządzeń mobilnych, mediów społecznościowych, smart TV. Innymi słowy na wszystkich tych kanałach, gdzie klient może znaleźć informacje, opinie na temat produktu, skorzystać z promocji, obniżek, programów lojalnościowych, finalnie zrealizować transakcję.

Z uwagi na to, że użytkownicy korzystają z tak wielu kanałów i urządzeń (komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów, smartfonów) konieczne było wprowadzenie cross device. Dzięki niej możliwe jest przypisanie działań, wykonywanych na różnych urządzeniach do jednego użytkownika i dostosowanie do tego strategii marketingowej.

Kolejną tendencją w e-commerce jest full funnel. Istotą tej strategii jest zrozumienie tego, że działania marketingowe w żadnym wypadku nie mogą ograniczać do tzw. pierwszego dobrego wrażenia i pozyskania klienta, ale muszą obejmować cały lejek zakupowy. Całościowo, kompleksowo pojmowana kampania powinna obejmować szereg działań, od badań rynkowych, przez strategie umożliwiające pozyskanie klientów, analizę zachowań użytkowników po procesy optymalizacyjne i czynności, mające na celu podtrzymanie, stałej,  pozytywnej relacji z klientami (newslleter, programy lojalnościowe, kupony rabatowe, sprzedaż wiązana).

Oczywiście nie można też zapominać o m-commerce, a więc handlu nastawionym przede wszystkim na telefony komórkowe i inne urządzenia mobilne. Bardzo ważne zadanie odgrywa tu maksymalne uproszczenie procesu zakupowego od wyszukania produktu, przez porównanie artykułów z tej samej kategorii po łatwy i szybki zakup z możliwością płatności mobilnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

SZYBKI KONTAKT
tel.: 606 405 680
email: bok@future-soft.pl
© Copyright 2014 future-soft.pl