Wdrożenie newslettera na swoim sklepie internetowym
Newsletter to rodzaj elektronicznego biuletynu, dostarczanego odbiorcom drogą mailową. To jedna z powszechniejszych form informowania obecnych i przyszłych klientów o swojej branży, ofercie, wprowadzanych zmianach, nowych produktach i usługach.
Uzyskanie zgody na dostarczanie newslettera
Udostępnianie newslettera to usługa elektroniczna, która podlega przepisom prawnym (konkretnie chodzi tu o Ustawę z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.) Zgodnie z zapisami tej ustawy właściciel e-sklepu, chcąc wysyłać newslettermusi mieć na to zgodę odbiorców. Użytkownik, który dobrowolnie zapisał się na newsletter i potwierdził chęć jego otrzymywania linkiem aktywacyjnym to subskrybent. Zgoda musi być jednoznaczna, a adresat wiadomości powinien mieć prawo w każdym momencie od rezygnacji z subskrypcji newslettetera. Subskrybent powinien być jasno poinformowany o swoich prawach.
Narzędzia niezbędne do wdrożenia newslettera
Do stworzenie newslettera potrzebne są konkretne narzędzia, przede wszystkim platformy za pomocą, których możliwe będzie wysyłanie listów elektronicznych. Wybór jest duży – warto tu wymienić między innymi Freshmail, Get Response, Mailer Lite. Tworzenie i udostępnianie biuletynu elektronicznego jest też możliwe dzięki samym oprogramowaniom sklepów internetowych np. Shoper, Magento.
Dlaczego warto wysyłać newsletter?
Newsletter to jedno z prostszych i efektywniejszych narzędzi e-mail marketingu, stosowanych do celów informacyjnych, promocyjnych i reklamowych. Warto równoważnie traktować wszystkie te działy, a więc nie zasypywać klienta tylko i wyłącznie reklamami, informacjami o zniżkach czy wyprzedażach, ale przekazywać również porady eksperckie i artykuły branżowe, mieszczące się w kręgu zainteresowań odbiorcy. Tego typu komunikacja ma na celu podtrzymywanie więzi z marką, nakłanianie do zakupów, przypominanie o zniżkach rabatach, produktach komplementarnych, aktywowanie do działania.
Co należy uwzględnić przy tworzeniu newslettera?
Newsletter powinien być tematyczny i wartościowy. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że odbiorca może dostawać kilka, kilkadziesiąt podobnych biuletynów dziennie, dlatego warto zrezygnować ze zbędnych zdobników, rozbudowanych wstępów itp., a od razu przejść do sedna sprawy. Trzeba pisać przejrzyście i na temat. Jednocześnie warto zaplanować jakiś znak rozpoznawczy, coś co pozwoli nam się z dziesiątek tych wiadomości wyróżnić. Dobrze jest też dostosować częstotliwość i sezonowość wysyłanych wiadomości (np. posezonowe wyprzedaże, prezenty świąteczne itp.).
Schemat powinien być prosty:
– tytuł wiadomości
– nadawca – e-sklep (nazwa sklepu),
– adresat (można wybrać wszystkich odbiorców z listy lub określone grupy; zalecane jest to drugie rozwiązanie – założeniem newslettera jest wysyłanie klientom informacji istotnych i cennych z ich punktu widzenia),
– zawartość:
- treść wiadomości (powinna być klarowna, przejrzysta, możliwe zwięzła i czytelna, w przypadku zamieszczenia linków do zdjęć czy innych elementów graficznych należy zastosować linki bezwzględne)
- format wiadomości (TXT, HTML lub połączenie TXT i HTML; najlepiej, aby klient miał wybór czy chce przeglądać plik w wersji HTML czy też jako zwykły tekst),
- załączniki (dodatkowe pliki ze zdjęciami, pełną ofertą sklepu, elektroniczną gazetką itp.)
Ze strony sprzedawcy ważne jest również ID newslettera oraz data wysyłki ostatniej wiadomości.
Przy tworzeniu treści wiadomości powinniśmy zadbać o to, aby tekst był kompletny i zrozumiały również bez zawartych w nim zdjęć i obrazków. Oczywiście warto wzbogacić przekaz grafiką, jednak sami jako odbiorcy pewnie nierzadko spotkaliśmy się z komunikatem, że nie można prawidłowo wyświetlić obrazów. Aby wyświetlić obraz należy kliknąć w specjalny odnośnik. Nie zawsze klienci korzystają z tej opcji, dlatego zawarta w mailu treść powinna być „samowystarczalna”.
Newsletter powinien być przemyślany, perfekcyjny i bezbłędny, dlatego przed jego wysyłką warto skorzystać z kilku opcji testowych.