Responsywność stron internetowych (Responsive Web Design) w skrócie RWD to jedna z metod projektowania witryn internetowych. Stworzona strona ma być na tyle uniwersalna jeśli chodzi o rozmiar, układ, treść, rozmieszczenie poszczególnych elementów, aby można było z niej powodzeniem korzystać zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Powinna być więc równie czytelna, przejrzysta i funkcjonalna bez względu na to, czy wyświetlamy ją na ekranie laptopa, tabletu czy smartfona.
Zapotrzebowanie na tego typu strony projektowanie stron wyniknęło z rosnącej popularności urządzeń mobilnych o znacznie mniejszych rozmiarach od ich odpowiedników stacjonarnych, innym układzie, innej przekątnej monitora itd. Zamiast tworzyć dwie witryny internetowe: jedną pod tradycyjne komputery i laptopy i drugą pod telefony komórkowe i smartfony, można stworzyć jedną, wspólną responsywną stronę, która sprawdzi się zarówno w przypadku jednych jak i drugich urządzeń.
Oczywiście jak każde tego typu rozwiązanie strony responsywne mają swoich zwolenników i przeciwników. Przyjrzyjmy się nieco bliżej plusom i minusom, wynikającym z ich wdrożenia.
Zalety i wady responsywności stron internetowych
Zalety
Pierwsza kluczowa zaleta to przede wszystkim uniwersalność stron responsywnych – fakt, że sprawdzają się one równie dobrze w przypadku urządzeń stacjonarnych, jak i mobilnych. Bez szkody dla ich funkcjonalności, użyteczności czy względów wizualnych.
Kolejnym plusem jest przejrzystość i czytelność strony. Już nie musimy kilkakrotnie zmieniać widoków ekranu czy innych ustawień. Strona przeglądana na smartfonie czy tablecie jest równie czytelna i klarowna jak ta otwarta za pomocą laptopa czy komputera.
Z uniwersalności strony wynika jej następna zaleta. Łatwiej jest dotrzeć do większej ilości użytkowników i tym samym zwiększyć ruch na stronie. Followersi będą mogli do niej dotrzeć o każdej porze dnia i nocy, bez względu na to z jakiego medium aktualnie korzystają.
Strona responsywna jest korzystniejsza z punktu widzenia SEO. Ma szanse na osiągnięcie znacznie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania niż jej tradycyjny odpowiednik. Jej uniwersalność, ogólna dostępność i zwiększony ruch na stronie powodują, że staje się ona atrakcyjna dla Google. To czynnik, którego w przypadku pozycjonowania strony w żadnym wypadku nie można pominąć.
Strona responsywna pozwala na zaoszczędzenie czasu, pieniędzy i energii, które w innym przypadku musielibyśmy poświęcić tworzenie, aktualizację, modyfikację i optymalizację dwóch witryn internetowych (pod urządzenia mobilne i stacjonarne).
Wady
Przeciwnicy technologii RWD jako pierwszy zarzut wysuwają zazwyczaj wysokie koszty wdrożenia czy późniejszego testowania strony (na różnych typach urządzeń). Jednak należy podejść do tematu obiektywnie i zastanowić się czy wdrożenie strony responsywnej jest w istocie droższe od założenia tradycyjnej witryny pod urządzenia stacjonarne i jej odpowiednika pod urządzenia mobilne. Tym bardziej, że tutaj też nie ominiemy etapu testów. Poza tym warto spojrzeć na sprawę dalekowzrocznie i pomyśleć też późniejszych kosztach związanych z utrzymaniem, aktualizacją i optymalizacją stron.
Tworzenie strony responsywnej wymaga od projektanta większej elastyczności i umiejętności. Przykładem może być między innymi dobór i optymalizacji grafiki, tak aby zdjęcia i obrazy właściwie się wyświetlały na urządzeniach o różnych rozdzielczościach.
Wdrożenie technologii responsywnej będzie też wymagało od właściciela witryny wykonania pewnych posunięć, dotyczących analizy strony m.in. współczynnika klikalności. Będzie tu należało rozgraniczyć kliknięcia pochodzące z różnych urządzeń, od jednego użytkownika bądź wielu itp. itd. Oczywiście stosowne narzędzia np. Google Analytics pomogą nam na rozgraniczenie tych wartości, musimy jednak pamiętać o optymalizacji kampanii i analizie wyników również pod tym kątem.